Utorok 26 Sep 2017
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
  • default style
  • blue style
  • red style
  • yellow style
HISTORICKÝ UNIKÁT
HISTORICKÝ UNIKÁT
 

Určite ste si všetci mohli všimnúť skutočnosť, že lyžiarska sezóna je v plnom prúde. Snehu na horách je dostatok, či už prírodného alebo umelého, takže stačí si už len vybrať správnu destináciu. A tých je veru neúrekom. Predbiehajú sa v kvalite zjazdoviek, krátkou čakacou dobou na vlek, rôznymi zľavami, širokou ponukou doplnkových produktov, parkovaním zadarmo, modernými kotvami ba dokonca sedačkovými či kabínkovými lanovkami. Lyžiari si teda majú z čoho skutočne vybrať. Každého zaujme iná ponuka. Jeden si chce len zalyžovať na dobre upravenej trati, druhého zaujme cena lístka, iného akciová ponuka v bufete, ďalšieho krásy okolitej prírody a iného najmodernejšia lyžiarska technika. Nech ste kdekoľvek –  v Rakúskych, Talianskych či Francúzskych Alpách, vo Vysokých, Nízkych alebo Západných Tatrách, Kysuciach, Liptove alebo doma na Orave  - všade platia zákony fyziky. Hore kopcom to samo ísť nechce. Dole to zase ide samo, niekedy až príliš rýchlo. Preto na kopec vás musí vyviezť alebo vytiahnúť vlek. Vezenie je asi pohodlnejšie a možno aj bezpečnejšie. Nemusíte stáť na lyžiach, menej vás bolia nohy, môžete si preto dlhšie polyžovať, z výšky lanovky môžete pozorovať krásu prírody. Jedinou nevýhodou je  cena. Ale s tým pri dobrej lyžovačke treba počítať. Asi vo väčšine lyžiarskych stredísk sa však ešte stále používa lanový systém, na ktorom sú upevnené ťahacie zariadenia. Stačí založiť pod „sedaciu“ časť a vytiahne vás to hore na kopec.

Viem však o jednom vleku, ktorý môžeme nazvať historický. Nachádza sa na začiatku obce Mútne. Nie je ničím zvlášť označený. Spoznať ho môžete podľa malej, drevenej budovy, ktorá slúži ako prístrešok, šatňa, bufet, i miestnosť na zohriatie. Vedľa budovy stojí malý stožiar, na ktorom sú kolesá a na kolesách upevnené lano. Nič viac, len samé lano. Ak sa chcete vyviezť na kopec, musíte si so sebou z domu priniesť kotvu. Krátku drevenú doštičku, ktorá sa dáva pod zadok, upevnenú povrazom na konci ktorého je ohnuté železo, ktorým sa musíte zaháknuť na lano, ktoré je v pohybe. Pre tých, ktorí to v živote neskúšali, odporúčam, aby si pri tom dávali pozor. Keď založíte kotvu o lano, troška to s vami trhne, potiahne vás dopredu, ale potom to už ťahá tak, ako má. Na kopci je potrebné kotvu, ktorá nárazom o dosku vypadne z lana uviazať okolo pása, a môžete sa spustiť dole. Je tiež treba vedieť ako tú kotvu uviazať okolo pása, aby vám pri páde nespôsobila zranenie, alebo aby ste ju cestou dole nestratili, či nebodaj nestiahli na zem iného lyžiara. Možno vám to pripadá ako nezmysel alebo sen, no naozaj je to tak. Je to taký starý, historický vlek. Neviem o tom, aby niekde na Slovensku ešte mali takýto vlek, ktorý je funkčný. Pravda, nie vždy, len vtedy keď je viac lyžiarskych nadšencov a lano nie je roztrhané. Pravdupovediac, sme šťastní, že máme takýto vlek. Historický a možno že aj svetový unikát. A bola by škoda takýto unikát zrušiť. Poslúžiť nám môže ako turistická atrakcia. Cez zimu, aj počas leta. Možnože sa nájde niekto aj zo zahraničia, kto dostane chuť si zalyžovať na takomto – dnes už netradičnom vleku. Jedným slovom: vlek ponúka sám o sebe adrenalín. Stačí sa naň postaviť  s kotvou v ruke a dobrodružstvo môže začať. Zaručene vás nebudú čakať rady nervóznych, čakajúcich lyžiarov či starosti s lístkami. Lyžovanie je totiž na tomto vleku úplne zadarmo! Tiež asi svetový unikát. Stačí len prísť a zažiť túto starodávnu atmosféru. A keď na vás budú padať snehové vločky, budete mať pocit, že ste v rozprávke. Ako Krakonoš...

(Miroslav Jozefiak)

 

 

 


Hlavné menu

Návštevnosť


Zaujímavosť č. 1

Mútne chladná obec s hrejivým srdcom, pretože priemerny počet mrazových dní je 150-200 a ľadových 45-80 dní.

Zaujímavosť č. 2

Časť Spálený grúnik je zaradený do územia európskeho významu.

Zaujímavosť č. 3

Povodie rieky Mútňanky patrí k základnému prítoku rieky Orava - 70,85 km2

Zaujímavosť č. 4

Patrí do oblasti s veľmi výdatnou zrážkovou činnosťou 800-1200 mm zrážok ročne, čím zabezpečuje vlahu pre zvyšok Oravy a celého Slovenska.